۱۴۰۰ مهر ۸, پنجشنبه

چگونه می توان یک طرح توجیهی نوشت؟

 

چگونه می توان یک طرح توجیهی نوشت؟

 

مراحل نگارش طرح توجیهی

مراحل نگارش طرح توجیهی

 

در طرح توجیهی باید تلاش کرد تا چشم اندازهای کسب و کار به روشنی بیان شوند.

اطلاعات ضروری همچون میزان سرمایه اولیه، اطلاعات نیروی کار مثل تجارب و سابقه کاری، توانایی فنی، علمی و ... باید ارائه شود تا سرمایه گذاران یا وام دهندگان را به حمایت از یک پروژه تشویق کند. در کنار این اطلاعات نیز باید ریز داشتان کسب و کار ما به دقت ارائه گردد تا بدانیم دقیقا چه کنیم. لذا در طرح باید 6 بخش متداول به مانند زیر گنجانده شوند:

انجام یک تجزیه و تحلیل مقدماتی

مفهوم و درون مایه تجارت شما می بایست به روشنی با انجام یک تجزیه و تحلیل مقدماتی بیان گردد.

در خصوص صنعت، خدمات و محصولاتی که ارائه می دهید، باید به خوبی توضیحات لازم را ارائه دهید؛ به گونه ای که خواننده با مطالعه آن به ساختار کسب و کار شما پی ببرد. همچنین شما باید بر نیاز برآورده نشده در بازار، تقاضایی که بیش از عرضه است و اینکه آیا محصول یا خدمت موردنظر شما دارای مزیتی هست، تمرکز کنید. باید موانع راه خود را نیز مشخص کنید تا با ارائه نکات و راهکارهای مثبت از نقاط فرصت و قوت خود، جهت مقابله با شرایط ناگوار استفاده کنید و با کمترین مشکل و ریسک به هدف خود برسید.

ارائه درآمد مورد انتظار

تقریبا تمام بخش های طرح توجیهی به منظور رسیدن به میزان درآمد و سود انجام می گردد.

در این قسمت از طرح باید ذهن خود را بر درآمد مورد انتظار متمرکز کنید تا درصورت نیاز بتوانید، سرمایه گذار جذب کنید و یا وام بگیرید. این پایه و اساس بیان درآمد است. مواردی که در اینجا باید درنظر گرفته شوند شامل خدمات و یا کالاهای موردنیاز و هزینه آنها، و تعیین درآمدهاست.

بررسی بازار

تحقیقات بازار به شما تصویری از درآمدی را می دهد که می توانید واقعاً از پروژه انتظار داشته باشید.

جهت تبیین فرصتهای بهتر برای عرضه و یا شناسایی مشکلات پیش رو در مرحله بازاریابی و تعیین راه حل، اطلاعاتی همچون میزان و نوع تقاضا، نوسانات نیاز در بازار، سطح پاسخ رقیبان به تقاضا و .... مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. دلیل اهمیت بررسی بازار کلید موفقیت بودن طرح شماست و در انواع فرمت های طرح توجیهی باید ارائه شود. مطالعات بازار اطلاعاتی درمورد وضعیت رقبا نیز دارد که نتیجه آن باعث افزایش قدرت رقابتی و افزایش سود بنگاه می‌شود. موارد دیگری که باید درنظر گرفت تأثیرات جغرافیایی، جمعیتی، ارزش بازار و میزان سهم شما از بازار است. معرفی مشتریان هدف نیز باید در این قسمت بررسی شود. باید شرح داد که چرا مشتریان به سمت شما جذب می شوند و در بازار رقابتی چه فاکتورهایی موجب پیشرفت شما می گردد.

هزینه ها و عملیات اجرایی

پس از فراهم شدن مقدمات مراحل قبل، باید هزینه ها، سرمایه های ثابت، هزینه های بهره برداری و … ذکر شوند.

در این بخش از طرح می بایست در خصوص مسائل مالی توضیحات ارائه گردد. به عبارت دیگر لازم است تا چشم انداز ما از میزان درآمد، وجوه نقد، صورت های مالی و ... به همراه تحلیل های مالی ذکر گردد. در یک طرح قوی و قابل استناد می توان در این قسمت از آمار و ارقام تحلیل شده توسط نرم افزارها بهره برد. هزینه ها مواردی مانند تجهیزات و ماشین آلات، مواد اولیه، خرید یا اجاره مکان اجرای طرح، نیروی انسانی، حمل و نقل، هزینه سربار و غیره را شامل می شوند؛ و همچنین باید دارایی ها و بدهی ها با محاسباتی دقیق برآورد شوند. انجام این کار مستلزم وجود لیستی از اقلام، منابع، هزینه ها و منابع مالی موجود می باشد.

بررسی و تجزیه و تحلیل تمام داده ها

این بخش از اهمیت چندبرابری برخوردار است چون نتیجه تمام مراحل قبلی نیز می باشد.

شاخص­هایی مثل NPV و IRR طبق متدهای تجزیه و تحلیل تحت نرم افزارهای تخصصی همچون کامفار، به ما اطلاعات دقیقی از نتایج تجزیه و تحلیل می دهند. نکته حائز اهمیت آن است که داده های خام باید به درستی تهیه شده باشند تا خروجی این مرحله قابل اعتماد و استناد باشد. بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها، برای اطمینان از صحیح و کامل بودن مطالب قبلی است. بنابراین مراحل قبلی را حتما بررسی کنید و آن را با داده های واقعی مقایسه کنید. آیا هنوز واقع بینانه است؟ همچنین وقت آن است تا درمورد خطر، تجزیه و تحلیل و مدیریت فکر کرده و هرگونه برنامه احتمالی را ارائه دهیم.

تصمیم قطعی بگیرید

اکنون می توانید درمورد طرحتان تصمیم گیری کنید که آیا امکان اجرای پروژه وجود دارد یا خیر.

در صورت مثبت بودن چگونه می توان ریسک سرمایه گذاری را به حداقل کاهش داد؟ به نظر ساده می رسد اما باید با توجه به تمامی مراحل قبلی تصمیم گیری کرد. موارد دیگری که باید بررسی شوند: آیا انجام این طرح ارزش زمانی، تلاش و هزینه را دارد و با اهداف استراتژیک و آرزوهای بلندمدت سازمان مطابقت دارد یا خیر.

منبع : https://planetofbusiness.com/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87%DB%8C/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر